
Tidenes "veteransatsing"?
Svein Frustøl og Pål Try skal kommende sesong kjøre hver sin splitter nye Ford Fiesta R5 som er den råeste klassen i Norgesmesterskapet. Kontrakten med Ford ble nylig underskrevet og bilene kommer til landet 7. januar. De kommer ikke alene.
- I følge med "monstrene" kommer 7 mekanikere som skal følge Team Try & Frustøl motorsport i alle NM-rundene i 2014, sier Pål Try til N247. - Først skal bilene til Mandal for å dekoreres med sponsorlogoer, og der må de jobbe fort, første NM-runde er 11. januar i Sigdal så her er bare tiden og veien, sier han.
Lokale sponsorer
- Vi har jobbet lenge og hardt med denne avtalen, sier Try videre. - Ford har ikke gitt noe tilbake, og leieavtalen er helt uten sponsormidler fra bilprodusenten. - I stedet har vi fått med oss flere mer eller mindre lokale sponsorer som har gått inn i dette prosjektet med stor iver og tro på at vi kan lykkes. Det er et stort budsjett og jeg tror vi havner på rundt 3 millioner kroner før dette er gjennomført, sier Try.
- Dette er den største satsingen noen sinne i NM-sammenheng, fortsetter han. - Vi er jo ikke tenåringer lengre og såvidt jeg kan huske har ikke en slik storsatsing skjedd tidligere. Solberg-guttene har nok hatt større budsjetter enn dette, men de er jo atskillig yngre enn Svein og meg og har ikke vært i et "Norgesprosjekt", sier rallyføreren.
- Dette er den største satsingen noen sinne i NM-sammenheng, fortsetter han. - Vi er jo ikke tenåringer lengre og såvidt jeg kan huske har ikke en slik storsatsing skjedd tidligere. Solberg-guttene har nok hatt større budsjetter enn dette, men de er jo atskillig yngre enn Svein og meg og har ikke vært i et "Norgesprosjekt", sier rallyføreren.
Kameratprosjekt
- Det er ingen tvil om, og jeg legger heller ikke skjul på at dette er et prosjekt hvor forretningsvenner samarbeider. Sponsorene og teamet har snakket sammen mange ganger og her er det snakk om samarbeid også utenfor rallysporten. Sponsorene driver hovedsaklig innen et utvidet bygg- og anleggsbegrep, og uten et slikt samarbeid vil denne avtalen aldri gått i boks, sier Try. - Vi skal i størst mulig grad samarbeide i arbeidet vårt, så vi håper dette bærer frukter også i dagliglivet, sier han.
Press
- Det er ingen tvil om, og jeg legger heller ikke skjul på at dette er et prosjekt hvor forretningsvenner samarbeider. Sponsorene og teamet har snakket sammen mange ganger og her er det snakk om samarbeid også utenfor rallysporten. Sponsorene driver hovedsaklig innen et utvidet bygg- og anleggsbegrep, og uten et slikt samarbeid vil denne avtalen aldri gått i boks, sier Try. - Vi skal i størst mulig grad samarbeide i arbeidet vårt, så vi håper dette bærer frukter også i dagliglivet, sier han.
Press
- Når vi på nyåret setter oss inn i det beste utstyret som er mulig å få tak i er det klart vi føler et sportslig press. Vi jobber steinhardt, og alt skal klaffe for å oppnå gode resultater. Før løpene skal alt stemme, vi skal kjenne hver centimeter av hver eneste etappe, og når det går svinfort er det ikke mye som skal til for å vippe oss ut av veien. Dyrt kan det også bli, sier Try.
- Både kartleser og fører er helt avhengige av at alle i teamet har dagen, men det er klart at vi har et litt dempet press da vi som sagt ikke er helt unge lengre. Hadde vi vært i 20- årene tror jeg presset ville vært mye større.
- Gleder du deg? - Som en unge, ler Pål Try.
Sist oppdatert 20.12.2013 klokken 13.30 av Endre Ottem

Svein Frustøls bil i alle vinkler. (Foto: Ill: Sørlandsreklame)

Slik blir Pål Trys nyervervelse. (Foto: Ill: Sørlandsreklame)