Tror det blir bro

Publisert

Under møtet kom det frem at ikke alle på Holmen og Try er enige i hva som er den beste løsningen, men alle var enige i at en ny E 39 så fort som mulig var det viktigste av alt. Det ble brukt mye tid på broalternativet, og driftsmessig er dette alternativet det rimeligste, mente mange. - En tunnel er billigere å bygge enn en bro, men mye dyrere å drifte, opptil ti ganger broalternativet, sa prosjektleder Nils Ragnar Tvedt til de fremmøtte. 


Prosjektlederen var svært opptatt av at kommunene nå måtte tale samme språk og ikke sette egne særinteresser i veien for å få i gang ny E 39 så raskt som  mulig. - Når vi leverer korridorplanene våre må kommunestyrene enes slik at vi ikke får forsinkelser. Blir det mye uenighet går saken videre til Fylkesmannen, og derfra til Miljøverndepartementet hvor saken kan ligge "å gro" en stund, som han uttrykte det. Får vi denne prosessen til å gå på skinner, er en byggestart mulig i 2018, formante prosjektlederen. 



Tvedt inviterte også de fremmøtte til samarbeid. - Dere må mer enn gjerne kontakte oss på telefon, mail eller komme å besøke oss i kontorene våre. Vi skal strekke oss langt for å imøtekomme dere, men får vi utsettelser på grunn av noen bagateller, blir dette fort en lang prosess, sa Tvedt. - Vår ambisjon er å få ferdig utredet korridoren inne to år og pengene kan da være i boks innen 2018.

- Prislappen på en meter vei av denne typen er kr. 200.000,- så dere skjønner at dette er et stort prosjekt. Vi må ikke stoppe dette på grunn av bagateller. Veiprosjektet er på 32 kilometer.

Selv om ikke alle berørte parter var fornøyd med de alternative korridorene som ble lagt frem under møtet, var flere av beboerne villige til å akseptere at de ble berørt av veibyggingen bare de fikk ny sikker vei, som de uttrykte det. For å beholde et godt naboskap i området var få eller ingen særlig lystne til å stå frem med sine uttalelser tirsdag kveld

Fakta: Vegkorridor
En ny firefelts motorveg krever mye plass. Den totale bredden på vegkorridoren er 220 meter. Rundt 50 meter går med til vegbanen, grøfter, fyllinger og skråninger. 
I tillegg båndlegges et 85 meter bredt belte på hver side. Her kan det drives jordbruk og skogbruk, men bygging tillates ikke. 
Sist oppdatert 24.04.2013 klokken 08.38 av Nicolai Prebensen
Trysfjorden, slik den er i dag. (Foto: Nicolai Prebensen)
Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt la også frem en ny alternativ korridor, innenfor Trysfjorden med en bro og en tunnel. Samtlige alternativ til korridor starter på Lindelia og ender på Livold. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS