
- Vi er her for å forebygge
Torsdag lå Fiskeridirektoratets inspeksjonsfartøy «Rind» ved Høllebrygga etter et mindre tokt i Søgne-skjærgården nylig.
- Vi har funnet noe ulovlig redskap i tillegg til noen umerkede teiner som er beslaglagt. Det positive er at vi gikk gjennom det nye hummerfredningsområdet og der var det fritt for redskaper. Det er bra, sier inspektør Yngve Larsen i Fiskeridirektoratet til N247 torsdag.
Han og to kolleger er ombord i fartøyet og har planlagt å bruke flere døgn i Søgne-skjærgården.
- Vi er her primært for å forebygge, men kommer vi over uregelmessigheter blir dette slått ned på og vil også bli anmeldt. Noe som ofte resulterer i bøter. Det er per i dag registrert 20.500 hummerfiskere til årets fiske i landet, og med så mange må dette fisket foregå etter regelboka.
Preventivt
- Det dreier seg om fluktåpninger, riktig merking, råtnetråd og de reglene som gjelder for hummerfisket. Vi blir her i et ukjent antall dager og skal følge med. Som jeg har nevnt håper vi på at vår tilstedeværelse virker preventivt, slik at denne tradisjonen kan fortsette i årene som kommer, fortsetter Larsen.
I Søgne er det per torsdag ettermiddag registrert 374 hummerfiskere i Søgne. 485 var registrert i 2020. I Kristiansand har 711 meldt seg på årets fiske, mot 924 i 2020.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Inspektør Yngve Larsen ombord på «Rind» ved Høllebrygga torsdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen).
Fakta:
«Rind» er 23 meter lang, 5,5 meter bred og har to ganger 500 hestekrefters maskiner. I tillegg har den alt av teknisk utstyr til navigasjon, sikkerhet og utstyr til å berge hval i nøtene. Fartøyet er også utstyrt med noe vi ikke får vite noe om i jakten på tjuvfiskere og ulovlig satte redskap.
Inspeksjonsfartøyet har en marsjfart på 20 knop.
Den gang fartøyet var nytt. «Rind» og søsterskipet «Eir» har en prislapp på rundt 20 millioner hver. Nå planlegges et tredje inspeksjonsfartøy som blir en katamaran.

Fiskeridirektoratets mobbåter brukes også i søk etter ulovlige redskaper i skjærgården. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)