
«Vil ikke politikerne i Kristiansand ha vekst i vest?»
Det er med undring at undertegnede leser at politikerne ønsker å legge ut 2.500 dekar til et helt nytt næringsområde på Støleheia (ref. artikkelen i Fædrelandsvennen den 25. august).
La oss ta noen fakta først. Søgne og Songdalen er nå en del av Kristiansand. Ny firefelts E39 med 110 km/t, som går rett igjennom Lohnelier industriområde, er ferdig høsten 2022. Nye Veier har fått som mandat å bygge en sammenhengende firefelts motorveg fra Oslo til Stavanger, og det jobbes for at firefeltsveien skal bygges videre nordover til Bergen. Det bygges et toplanskryss rett ved Lohnelier industriområde, som koster mer enn 100 millioner. Det planlegges for firefelts motorveg rundt Kristiansand (Ytre Ringveg). I forslaget til ny kommuneplan så foreslår Kristiansand at det skal opprettes en høyfrekvent kollektivakse fra Kristiansand sentrum til Lohnelier industriområde. 42% av arbeidstakerne i Søgne pendler til «gamle Kristiansand», i tillegg er det flere som pendler til Songdalen og til andre kommuner utenfor Kristiansand. Opposisjonen i bystyret har foreslått å legge til rette for storhandel på Lohnelier, som både KNAS (Kristiansand Næringsselskap som er 100% eiet av Kristiansand kommune og som står for utbyggingen av Sørlandsparken) og Ap, SV og MDG i bystyret er negative til.
Innlegget fortsetter under annonsen.
Iht KNAS så er Sørlandsparken på 2.000 dekar. Man vil dermed legge til rette for en utbygging som er større enn Sørlandsparken, på Støleheia. Økning i trafikk fra næringskjøretøy og arbeidstakere vil være formidabel. Alt etter hvor de forskjellige trafikantene skal, vil det bli stor trafikkøkning via Ålefjær, Torridalsveien/Sødalssiden og Setesdalsveien igjennom Mosby og Strai. Ingen av de tre vegstrekningen er bygget for å ta unna en slik trafikkøkning, og ingen av de tre vegstrekningene har vedtatte planer om storstilt utbygging.
En slik gigantisk utbygging av industri på Sørlandet vil påvirke Kristiansand og tilstøtende kommuner i mange tiår. Hvis eneste argument for Støleheia er at det i dag er en kraftforsyning til området, så bør man løfte blikket og se utviklingen over de neste 50 årene og heller oppgradere kraftlinjen til Lohnelier. Nye kraftlinjer kan man lett løse.
For aktørene som skal etablere seg i det fremtidige industriområdet, vil tilgang på arbeidskraft og logistikk være viktig. Lohnelier får et nedslagsfelt for mulige arbeidstakere fra Kvinesdal til Lillesand (begge stedene får 35-40 minutter kjøretid med ny motorveg). På Lohnelier vil logistikken for bedriftene være både enklest og best med en ny trafikksikker veg, hvor økt trafikk lett kan tas unna av det nye vegnettet. Hvis man er opptatt av kjøretid så blir det faktisk et par minutter raskere å komme seg til Kjevik og Kristiansand sentrum enn fra Støleheia, så heller ikke det kan være et argument for at Støleheia skulle utpeke seg. Alle andre steder i Norge så ser man at logistikk/industri klynger seg rundt nye toplanskryss på de nye motorvegene som bygges, ikke langt inne i skogen vekk fra nye motorveger. Når man først skal bygge motorveger, så er vel det mest miljøvennlige at man faktisk bruker de nye motorvegene og ikke legger til rette for økt trafikk igjennom etablerte boområder?!
Det kan virke som at mange politikere i nye Kristiansand allerede har glemt at Songdalen og Søgne er en del av Kristiansand kommune. Det kan også virke som om disse ikke vil legge til rette for hverken nye arbeidsplasser i vest (ref. forslaget om at Støleheia skal avsettes med nye 2.500 dekar til næring), utvikling av handel (ref. de styrende partiers ønske om å ikke legge til rette for storhandel på Lohnelier) eller boligutvikling (ref. utsagn om at boligutvikling skal skje i sentrum av Kristiansand og heller ikke har noen forslag om å legge til rette for nye store fremtidige boligfelt i vest)?
Stig Ø. Kvarsnes
Administrator for Facebook-gruppen «Vekst i Vest – Kristiansand»
Sist oppdatert 08.09.2020 klokken 11:49 av Nicolai Prebensen

Ny firefelts E39 med 110 km/t, som går rett igjennom Lohnelier industriområde, er ferdig høsten 2022. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)