Alf Erik Andersen (FrP) er FrPs førstekandidat ved Stortingsvalget i høst. Her sammen med Anton Petrov fra Ukraina som får opplæring i norsk språk ved å følge Andersen som ordfører i Lindesnes kommune.

Vil stanse strømeksporten

Publisert Sist oppdatert

Han har tråkket til på sykkelen, reddet liv til sjøs, og styrt i lokalpolitikken. Snart setter mandalitten kursen mot Stortinget.

Frps førstekandidat i Vest-Agder, Alf Erik Andersen (52), peker på strøm, veier og kommuneøkonomi som sine viktigste saker den kommende tiden.

– Agder har kraftoverskudd. Da skal ikke folk her betale europapriser på strøm, sier han. 

Andersen mener strømprisene i landsdelen er «urettferdig høye» fordi Norge eksporterer kraft via utenlandskabler.

– Vi har overskudd av strøm på Agder, men sender likevel ut kraft som er igjen. Da må vi kjøpe strøm tilbake fra Europa, og da presser prisene opp. Den eksporten må stoppes, sier han.

Han er kritisk til regjeringens «Norgespris» og vil innføre et tydelig pristak for forbrukere.

– Maks 50 øre kilowattimen. Er markedsprisen fem øre, så er det det folk skal betale, sier Andersen.

Førstekandidatene fra Vest-Agder ved stortingsvalget har blitt utfordret til å være tydelige i sine standpunkter på 15 aktuelle områder.

Alf Erik Andersen, Fremskrittspartiet (FrP)
SpørsmålFORMOTKOMMENTAR
Subsidier til havvind i Skagerak/Sørlig Nordsjø?X
Karbonfangst på Returkraft som et klimatiltak?X
Lavere bomsatser på E39?X
Strømkabel fra Agder til Europa?X
Prideflagg i offentlige flaggstenger ved skoler?Må bestemmes lokalt
Gratis busstransport?X
Private sykehjem?X
Byggings i 100 meters beltet?X
Lekser i skolenX
Kommunesammenslåinger?XFrivillige
Inndeling i grupper etter ferdighetsnivå i skolen?X
KontantstøtteX
Å ansette i midlertidige perioder?X
Kjernekraft i Agder eller andre steder?X
Høy toll på mat fra utlandet til Norge?X

Veier og bompenger

Som neste hovedsak trekker Lindesnes-ordføreren fram veiutbygging.

– Det er helt uaktuelt for Frp å bare oppgradere eksisterende traseer eller bygge trefelts. Vi vil ha nye firefeltsveier med 110-grense – og så lave bompengesatser som mulig. Dagens nivå er umulig for pendlere og næringsliv, sier han.

Andersen mener flere bilister vil benytte ny E39 med lavere bomsatser

Kommuneøkonomi

Andersen mener Søgne og Songdalen «betaler prisen» for svak kommuneøkonomi i Kristiansand og med det følger forslag om nedleggelser av skoler og dårligere tjenestetilbud til innbyggerne.

– Kommunene blir skadelidende. De må prioritere bedre, og staten må også omprioritere. I dag brukes om lag 60 milliarder kroner på ulønnsomme prosjekter. Nå må det være innbyggernes tur så de kan få det som trengs av midler til å drifte kommunene forsvarlig, sier han.

Har troen på Agder

Andersen har lang fartstid i lokalpolitikken. Han var ordfører i Mandal i fire år og er inne i sin første periode som ordfører i Lindesnes.

I 2019–2020 var han statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet.

Utenfor politikken er han norgesmester i sykling og frivillig skipper på Redningsskøyta, der han har vært del av mannskapet siden 2006.

Alf Erik Andersen har i en årrekke vært frivillig skipper på Redningsskøyta «Bill»

Han har også lang erfaring av ledelse i næringslivet.

– Det er et sprang fra lokal- til rikspolitikk, men jeg tror jeg kan utgjøre en forskjell for Agder. Vår landsdel er ikke blitt løftet nok opp. Innbyggere og næringsliv må også bli flinkere til å legge press på stortingspolitikere, avslutter han.

Powered by Labrador CMS