Torsdag var det elever på åttende trinn som presentere oppgaveløsning rundt tema sosial bærekraft.

– Bedre når elevene selv kommer med løsninger

Publisert

Også i år gjennomfører Tangvall skole Bærekraftdager like før elevene tar sommerferie.

Elin Rekve er rektor ved Tangvall ungdomsskole.

– Elevene skal innom flere ulike temaer og aktiviteter knyttet til bærekraft. Nytt av året er at hvert av trinnene skal ha en dag hver med fokus på sosial bærekraft. Dette er utviklet i samarbeid med UiA, Ungt entreprenørskap og kommunen. Da skal elevene selv jobbe med å forbedre skolemiljøet, sier rektor Elin Rekve til N247.

Hun forteller videre at utgangspunktet for nettopp dette tema er trivselsundersøkelsen som avdekket at noe burde gjøres. Skolen får derfor bistand fra eksterne krefter for å engasjere elevene med å belyse og komme med forslag til løsninger som kan være med på å forbedre skolemiljøet.

– Dette blir en ny vri når vi inkluderer sosial bærekraft i disse temadagene, sier Rekve.

– Skal løse reelle oppdrag

Vemund Ruud fra Ungt Entreprenørskap og Marianne Stray Aas fra oppvekstsektoren i Kristiansand kommune.

Vemund Ruud fra Ungt Entreprenørskap og Marianne Stray Aas fra oppvekstsektoren i Kristiansand kommune er to av de som er engasjert av skolen til disse dagene.

– Oppgavene elevene får skal være reelle, og elevene må selv komme opp med svar. Her er det ikke som ellers i skoledagen at læreren har fasiten. Det gjør oppgavene interessante og løsningene lettere å akseptere og gjennomføre når elevene selv kommer med forslag. Ikke som ofte ellers når lærere eller andre voksne først konkluderer og så etterpå skal tre løsningen ned over hodet på elevene, forklarer Ruud.

– Det skal være praktiske oppgaver som er knyttet til det virkelige livet. Arbeidet med å finne løsninger vil gi elevene nyttige ferdigheter som kan anvendes senere i livet, tilføyer Stray Aas.

Torsdag var det elevene på åttende trinn som jobbet med oppgavene innen sosial bærekraft. Fredag og mandag skal elever fra niende og tiende trinn gjennom tilsvarende.

Kreative løsninger

Blant oppgavene som ble gitt var det tema som «Design en temadag om lagfølelse» og «Et kunstverk som inspirerer til noe godt».

Blant gruppene som viste fram sine løsninger under en fellessamling i Amfiet var det flere kreative innslag. Det ble vist eksempel på skattejakt med morsomme oppgaver, kreative kunstverk der elever måtte samarbeide om resultatet, filmsnutt om mobbing og flere andre kreative løsninger.

En jury med medlemmer fra UiA, Ungt Entreprenørskap og Kristiansand kommune skal i etterkant kommentere alle innslag og kåre klassevinnere som vil få en hyggelig overraskelse i kommende uke.

Powered by Labrador CMS