
Dette må du ta høyde for
Skal du på biltur i Europa nå på sensommeren må du ta høyde for forsinkelser på grunn av trafikk, endeløse rekker med tunge kjøretøy og bekmørke motorveier.
Artikkelforfatter har nylig kjørt cirka 5000 kilometer i Europa, mange av dem i Tyskland og det er liten tvil om at det både renoveres og bygges mye nye veier. Det fører igjen til innsnevringer på motorveiene og når tre felt blir til ett eller to, går det sent, veldig sent.
A7
Spesielt utenfor Hamburg var det ille. Dette er en av hovedveiene (A7) til og fra Danmark og veien renoveres. Flerfoldige ganger kjørte vi med fri fart i en mil eller to, så ble veibanen snevret inn til to svært smale felt i rundt en mil. Slik holdt det på og da en tur fra Magdeburg til Hirtshals som skulle ta rundt fem timer ble til 9,5 var det godt at turen startet flere timer tidligere en det ruteplanleggerne antok.
Heldigvis hadde vi «Klara» med oss på hele turen og vi ble varslet med en gang vi plottet turen. Hver eneste strekning med veiarbeid ble markert på kartet i bilens navigasjonssystem og vi fikk både muntlig og skriftlig beskjed. Også i Danmark fungerte varslingene perfekt etter at vi koblet mobiltelefonen opp mot navigasjonssystemet. Et imponerende system som i følge Arthur Hansen ved Gumpens Auto Vest i Kristiansand også virker delvis i Norge så lenge mobilen er «delt» med navigasjonssystemet.
«Siri»
- Dette systemet vil etterhvert bli aktivt i Norge også og på enkelte strekninger får jeg i min bil beskjed om at det er kø forut og lar «Klara» som du kaller henne finne alternative kjøreruter. For oss som bruker Apple-produkter heter hun «Siri», ler Hansen.
Resultatet var at «Klara», vår snakkende venn i bilen rekalkulerte veivalget ved flere anledninger noen som førte til sterkt redusert kjøretid for familien på tur. Vi ble først varslet over bilens radio, så dukket et ikon opp på skjermen som var klikkbart. Da fikk vi en nøyaktig beskrivelse av hva som var på gang, om det var veiarbeider, trafikkopphopninger eller ulykker. Da kunne vi selv vurdere om «Klara» skulle vise oss veien rundt eller om vi ville fortsette. Ved en annen anledning valgte navigasjonssystemet å sende oss over på andre veier uten å spørre, og vi lot det stå til. Det viste seg i etterkant å være lurt.
Tungtrafikk
En annen overraskelse for gjengen på tur var at store deler av Nord- og Sentral-Europa var preget av et usannsynlig stort antall vogntog og trailere på motorveiene. Stort sett var det innerste kjørefeltet fylt av «40-tonnere» og sjåførene viste stort hensyn til privatbilistene, stort sett. Når ett vogntog derimot ville forbi et annet, ble det bråstopp på motorveien og det kunne ta flere minutter før trafikken igjen løste seg opp. Det er ikke moro å kjøre i 70 kilometer i timen når man har blitt vant til 130-160, men man har jo forståelse for at yrkessjåførene vil frem med lasten sin.
Et annet aspekt ved kjøring på motorveier er mørkekjøring. På turen nedover Europa valgte vi å kjøre hele natten, noe som viste seg å være litt uklokt. I alle fall for vår del da vi kjørte gjennom et forrykende uvær med mye regn, lyn og torden. Uværet varte mange timer og motorveien ble beksvart. I motsetning til her hjemme i Norge er ikke hovedveiene opplyst og selv med gode frontlys var det til tider svært krevende å se veibanen som ofte var dårlig merket.
70 cent
Kjører du langt i Europa er behovet for forholdsvis hyppige stopp til stede og det er det minste problemet. Mat, bensin og toalettstasjonene ligger tett og det er sjeldent mer en noen få mil mellom dem. Standarden varierer, og i Tyskland må du regne med at et besøk på toalettet koster 70 cent (Euro). Her er standarden god, mens det på de ubetjente stedene er standarden lav og de er lite hyggelige å besøke.
Billig
Drivstoffprisene synker med en gang du kjører i land i Hirtshals og lo lenger syd du kommer jo lavere priser. I Nord- og i Mellom-Europa får u diesel for rundt ti kroner, mens vi opplevde å kun betale 4,95 Kuna for literen i Kroatia. Kuna har omtrent samme verdi som en norsk krone.
Alt i alt er bilkjøring i Europa noe kjedelig, men det er en interessant reise, og ved målet er det alltid kjekt å ha med bil. Man får sett mye på destinasjonen og på veien opp og ned. Ha godt med mat og drikke i bilen, og ta hyppige pauser. Mange motorveistrekninger er ensformige og det er lett å bli halvsløv. Vær oppmerksom på at det går uhyre fort i venstre fil på trefeltsveiene med fri fart og bruk kun dette feltet når du skal foreta forbikjøringer. Benytt sidespeilene hele tiden og følg med på trafikken.
Biler som kan virke som om de ligger langt bak er like bak bilen før du vet ordet av det. Se også langt fremover. Når det stopper opp skjer det fort, så hold ekstra god avstand til bilene foran deg. Alt skjer fort på motorveiene i Europa.

Turen til Kroatia, med flere alternative kjøreruter. Vi ble sendt inn på nye motorveier når trafikken hopet seg opp. (Foto: Nicolai Prebensen)

Målet for turen var Split i Kroatia. (Foto: Nicolai Prebensen)