
Her møtes hele klassen på nett
På gutterommet hjemme i Toftelandsveien sitter Bernhard Emil (11 år) med hodetelefonene på, foran skjermen på sin chromebook og hører på lærer Heidi Andersen.
- Vi begynte med dette i går. Klokka 09.00 må vi gå inn på Google Meet (en plattform for videokonferanse red.anm.), forteller han mens han hører læreren kommunisere med elevene via nettet.
Han forteller at nå som skolen er stengt, er det her læreren gir oppgaver som elevene skal løse de neste timene.
- Når jeg har fått oppgavene går jeg til andre programmer og jobber med disse, men jeg kan hele tiden gå tilbake til Google Meet og snakke med læreren hvis jeg trenger det. Programmet ligger åpent helt til skolen er slutt. Vi har to avdelinger hver dag. Fra klokka 09.00 holder vi på til 11.00. Så har vi en time pause før vi holder på igjen fra klokka 12.00-14.00. Det er jo litt «digg» at jeg ikke trenger å stå opp så tidlig siden jeg er på skolen her på rommet mitt, sier 11-åringen med et lurt smil.
- Samme oppgaver som på skolen
Han forteller at det alltid er en lærer tilgjengelig i andre enden, men når oppgaven er mottatt sitter han helst og jobber og snakker ikke så mye med de andre i klassen. Oppgavene de får å jobbe med følger samme mønster som det de ellers ville ha gjort på skolen.
- I dag skal vi mat og helse. Da skulle vi egentlig lage mat på skolen. Vi har ikke fått denne oppgaven enda, men kanskje jeg må lage meg noe mat her hjemme, tipper han.
Når han ikke kan gå på vanlig skole, synes han dette er en grei måte å lære på. Applikasjonene som benyttes er Google Meet og Google Classroom som mange av elevene kjenner fra før, og så langt har han ikke hatt noen problemer med programmene som benyttes.
- Treffes på nett
- Det er jo litt dumt at vi ikke treffer hverandre som vanlig, men jeg har jo Snap og Fortnite, og der kan jeg snakke med kameratene mine, forteller Bernhard Emil før han må gjøre ferdig matteoppgavene sine.
- Må tenke litt nytt
- Nå har vi jo bare holdt på to dager foreløpig, og litt prøving og feiling blir det i oppstarten, men så langt har det gått ganske greit med fjernundervisningen, sier Heidi Andersen, lærer for sjetteklassen ved Samfundets skole der Bernhard Emil er elev.
- Det krever at vi tenker litt nytt, men vi ser mange muligheter og det er spennende å teste ut nye muligheter. Det gjelder å være kreative, og så er vi jo heldige som har teknologien som gjør dette mulig, sier Andersen.
Hun starter dagen med nettmøte med sine 24 elever. Resten av dagen legger hun opp i henhold til læreplan og kompetansemål og er selv tilgjengelig for elevene via nettet.
- Krever at elevene må jobbe selv
- Med litt mer erfaring, klarer vi oss nok enda bedre, men hele opplegget krever at elevene jobber selv. Vi får ikke sjekket like godt som når vi er i klasserommet, men elevene sender inn besvarelser på oppgavene hver dag. På den måten klarer vi å få et innblikk i hva de har holdt på med.
Så langt har heller ikke hun opplevd tekniske problemer med de systemene skolen anvender, men hun kjenner til at andre program som har vært prøvd ut ikke har fungert like bra.
- Nå vet vi ikke hvor lenge dette kommer til å vare, så inntil videre må vi bare fortsette å prøve ut ting som vi ikke gjør til vanlig, avslutter Andersen.
Bildet under: - Litt dumt at jeg ikke treffer vennene mine like mye, men jeg snakker med de på nett, sier Bernhard Emil. (Foto: Jon Aamodt).

Sist oppdatert 18.03.2020 klokken 10:09 av Jon Aamodt

Heidi Andersen er lærer for sjetteklassingene som nå får fjernundervisning. (Foto: Privat)