Hvorfor høyre når vi skal venstre?

Publisert

Svein Frustøl gremmes over å være norsk, men bare når det gjelder veibygging. - Alt ut over det har vi det fantastisk her i landet, sier han. - Men det å planlegge vei, det kan vi ikke. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før vi songdøler må til Søgne eller Mandal for å komme til byen, sier en lattermild Frustøl når vi møter han ved krysset E 39/Songdalsveien i Brennåsen. - Det er jo helt meningsløst å måtte kjøre feil vei, fortsetter han.


- I tillegg, hvis jeg har forstått dette riktig, dersom jeg skal fra Songdalen til Kristiansand, må jeg komme meg over i det venstre feltet samtidig som alle de som kommer fra Kristiansand skal over i det feltet jeg kommer fra. Her snakker vi ikke mange meterne fra krysset til rundkjøringen, sier Frustøl. - Dette kan jo bli interessant i rushtiden, sier han. 


Neste fredag åpner den nye tofeltsstrekningen på E 39 fra Songdalsveien og ned til rundkjøringen, en flaskehals av de store de siste årene. Uten at sjefingeniør Jan Helge Egeland i Statens vegvesen kan bekrefte beløp, sitter N247 på informasjon om at prosjektet er blitt adskillig dyrere enn prosjektert grunnet gytebekken som går langs E39. - Vi har bygget en 1000 kvadratmeter stor stablesteinsmur langs denne traseen, og for å skåne bekken har vi ikke kunnet bygge denne med mye og tungt maskineri. Da tar ting tid, og tid koster, sier Egeland.


- Hvorfor ble det ikke planlagt og bygget et planfritt kryss fra Songdalen mot Kristiansand (se skisse), spør Svein Frustøl. - Vi bygget broa over E 39 ved Mjåvann og har derfor erfaring med denne type arbeider. På sydøstsiden av Europaveien er det bare jomfruelig mark, og her kunne vi ha sprengt oss inn og bygget en bro over E 39. Da kunne alle som skal østover fra Songdalen svinge til venstre, og ikke til høyre som nå sier Frustøl. - Dette kunne jeg bygget for 15 millioner kroner, og vi hadde sluppet denne feltutvidelsen ned mot rundkjøringen. Vi flikker og flikker og graver oss dypere og dypere inn i midlertidige prosjekter. Nå skal Trybakkene sikres, svingene på Valand kommer sikkert og det hele bare fortsetter, sier han.


- Jeg har mange venner som kommer på besøk om sommeren, og de spør ofte hva slags veier de har kjørt på. De tror jeg tuller og får seg en god latter når jeg sier at det er Europavei de har kjørt på. - Ja, det står jo på GPS,en men det må jo være feil, sier de. 


Politikerne slipper heller ikke unna Frustøls frustrasjoner. - De sier at veibygging er inflasjonsdrivende. Er ikke oljeinvesteringene eller for eksempel havbruksnæringens satsing det? Rikspolitikerne sitter stort sett i fire år, så kan de gå fra vedtakene uten at det får noe etterspill for dem. - Jeg gremmes over denne veisatsingen, sier Frustøl og sier til N247 at vi bare kan koke noe sammen. - Uansett hva vi sier hjelper det ingenting, sier han.


Sist oppdatert 20.09.2013 klokken 21.51 av Endre Ottem
- Hvorfor må vi til høyre når vi skal til venstre, sier Svein Frustøl. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS