
- Ikke glem forfallet
- Nå er det opp til politikerne både lokalt å regionalt å legge press på og jobbe hardt mot å få saken på agendaen før stortinget behandler NTP. Etterpå er det for sent, sier han. Kommer ikke Søgne - Kristiansand inn i NTP, skjer der ingenting er Repstad overbevist om.
- Jens Stoltenberg kaller NTP "tidenes løft" men det tror hverken jeg eller Trond Johannesen (Direktør i MEF) på. Vi må ikke glemme forfallet i denne diskusjonen om nybygging av vei. I NTP (2014-2023) ønsker regjeringen å sette av 10 milliarder kroner til vedlikehold av fylkesvegene. Midlene fordeles med 2,75 mrd. kr i første fireårsperiode og 7,25 mrd. kr i siste seksårsperiode, og vil være en del av det fylkeskommunale rammetilskuddet på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
- Ekstrabevilgningen vil ikke være tilstrekkelig for å fjerne forfallet på fylkesvegnettet, sier Repstad. Statens vegvesen offentliggjorde tidligere i år en rapport hvor vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveger ble estimert til 45-75 mrd. kr. Da er det ikke vanskelig å se at regnestykket ikke går opp.
- For Søgnes del er denne utviklingen alvorlig, fortsetter Repstad. Ordfører Åse Severinsen sa fredag at Søgne kommune allerede har merket en nedgang i tilflyttingen til kommunen. Folk velger i større grad å bosette seg øst for Kristiansand og det vil i løpet av kort tid føre til en negativ utvikling for Søgne som for få år siden opplevde en eventyrlig vekst i bosettingen. Mye av næringslivet i kommunen er avhengig av at det bygges, men det vil fort stagnere hvis ikke folk ikke vil bo her grunnet en elendig veistandard, sier styrelederen i MEF.
- Men, jeg har som sagt stor tiltro til at næringsliv og politikere umiddelbart setter et alvorlig trykk på de stedene det skal trykkes, og det er også viktig å ha i mente at NTP er kun en plan, det er ikke bevilget en eneste krone enda. Det er til enhver tid den sittende regjering som bevilger penger, understreker Arnstein Repstad.