- Ikke glem forfallet

Publisert

- Nå er det opp til politikerne både lokalt å regionalt å legge press på og jobbe hardt mot å få saken på agendaen før stortinget behandler NTP. Etterpå er det for sent, sier han. Kommer ikke Søgne - Kristiansand inn i NTP, skjer der ingenting er Repstad overbevist om.


- Jens Stoltenberg kaller NTP "tidenes løft" men det tror hverken jeg eller Trond Johannesen (Direktør i MEF) på. Vi må ikke glemme forfallet i denne diskusjonen om nybygging av vei. I NTP (2014-2023) ønsker regjeringen å sette av 10 milliarder kroner til vedlikehold av fylkesvegene. Midlene fordeles med 2,75 mrd. kr i første fireårsperiode og 7,25 mrd. kr i siste seksårsperiode, og vil være en del av det fylkeskommunale rammetilskuddet på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.


- Ekstrabevilgningen vil ikke være tilstrekkelig for å fjerne forfallet på fylkesvegnettet, sier Repstad. Statens vegvesen offentliggjorde tidligere i år en rapport hvor vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveger ble estimert til 45-75 mrd. kr. Da er det ikke vanskelig å se at regnestykket ikke går opp.


- For Søgnes del er denne utviklingen alvorlig, fortsetter Repstad. Ordfører Åse Severinsen sa fredag at Søgne kommune allerede har merket en nedgang i tilflyttingen til kommunen. Folk velger i større grad å bosette seg øst for Kristiansand og det vil i løpet av kort tid føre til en negativ utvikling for Søgne som for få år siden opplevde en eventyrlig vekst i bosettingen. Mye av næringslivet i kommunen er avhengig av at det bygges, men det vil fort stagnere hvis ikke folk ikke vil bo her grunnet en elendig veistandard, sier styrelederen i MEF.


- Men, jeg har som sagt stor tiltro til at næringsliv og politikere umiddelbart setter et alvorlig trykk på de stedene det skal trykkes, og det er også viktig å ha i mente at NTP er kun en plan, det er ikke bevilget en eneste krone enda. Det er til enhver tid den sittende regjering som bevilger penger, understreker Arnstein Repstad. 


Powered by Labrador CMS