Kåre åpnet tunnelene

Publisert

Den første bilen som kjørte "Søgneløpet" var Hilde Songe og Lars Inge Holst Try, de også selvfølgelig fra Søgne. Når de fikk beskjed om at de var førstemann gjennom kom et lite "juhu" fra Hilde og hun og Lars Inge kan nå kalle seg litt historiske.


Kl. 18.59 sperret Kåre Aasen E39 ved Statoilstasjonen og Henry Klungland og Magne Manneråk flyttet sperringene slik at fra og med lørdag kveld skal bilister kjøre den nye tunnelen under Hannevikåsen. Ett minutt senere var jobben gjort og Aasen kunne slippe opp trafikken.


Lastebilsjåføren som brukte ett minutt på å flytte sperringene og dermed stod for den fysiske åpningen var Henry Klungland, fra Søgne.



Med en strålende vårsol midt i frontruta, og noe anleggsstøv som virvlet seg opp på den nye veien, ble åpningen en liten prøvelse for de første bilistene, men alt gikk knirkefritt og anleggslederen kunne senke skuldrene og konstatere at omleggingen gikk helt etter planen.
KS/HMS leder Asbjørn Narvestad på prosjektet sa til N247 en time etter åpningen at noen av bilistene var litt forvirret over det nye kjøremønsteret, men ingen av de medarbeiderne han hadde postet rundt på prosjektet hadde meldt om hendelser av noe slag.

I den nærmeste tiden skal bilister til og fra Søgne nå kjøre under Hannevikåsen både til og fra bygda. Den gamle Hanneviktunnelen vil i en kort periode fungere som "innfartstunnel" for trafikk vestfra mot Kristiansand.


Sist oppdatert 13.04.2013 klokken 23.52 av Nicolai Prebensen
Hilde Songe og Lars Inge Holst Try, søgnefolk som var først gjennom "Søgneløpet" (Foto: Nicolai Prebensen)
De første bilistene fikk en litt støvete opplevelse med vårsola midt imot, men hele omleggingen gikk smertefritt. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS