- Målet er å finne en midlertidig løsning

Publisert

- Målet er å få løftet denne saken opp på departementsnivå før sommeren setter inn for alvor. Derfor har jeg vært i Oslo for å snakke med FrPs gruppe i dag, sier søgnepolitiker og fylkespolitiker Christian Eikleand (FrP) til N247 mandag kveld.


Han har tilbragt dagen sammen med partikolleger i Oslo for å belyse vannscootersaken for rikspolitikerne.
Møter
- Jeg har vært i møte med Helge André Njåstad som er leder av Kommunal- og forvaltningskomiteen. Det andre møtet var med Oskar Grimstad som sitter i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Jeg fikk lagt frem saken, vist dem kartet over vernesonen og forklart problemet som er oppstått i søgneskjærgården, sier Eikeland på telefon fra hovedstaden.
Det var den 22. mai at N247 avslørte at det i praksis var et totalforbud mot å kjøre vannscooter innenfor Søgnes kommunegrense. Siden har saken brakt adskillig diskusjon og oppmerksomhet på våre nettsider og i andre medier.
Forsiktig optimist
- Vi klarer garantert ikke å få en forandring på regelverket på en måned, men det kan være en liten mulighet for at det kan komme en midlertidig løsning på problemet. Under møtene i dag oppfattet jeg signalene fra vår gruppe som positive og saken går nok videre til Miljøverndepartementet snarlig, sier Eikeland videre.
- Det viktigste nå er at saken løftes opp på et overordnet nivå, det er den eneste måten vi kan få fortgang i saken, sier Eikeland og legger til at Søgne kommunes administrasjon også er satt på saken. 
- Plan- og miljøutvalgsleder Egel Terkelsen (FrP) oppfordret administrasjonen i kommunen om å søke en midlertidig løsning allerede denne sommeren. Da blir det i alle fall et trykk fra flere hold, så får vi ser hva som er mulig. Dette med vernesone er vanskelig og skal respekteres, avslutter Eikeland.
CE merking (kommentar):
Alle fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter, skal være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området. Merkingen skal vise hva slags bruk farkosten er beregnet for og er inndelt i fire «klasser».
A er for havgående båter. De skal tåle en vindstyrke på mer enn 20,8 sekundmeter og en bølgehøyde på mer enn fire meter.

B er for båter til bruk utenfor kysten. De skal tåle til og med 20,7 sekundmeter og en bølgehøyde til fire meter.

C er for båter nær kysten. De skal tåle til og med 13,8 sekundmeter og bølger til og med to meter.

D er for båter i beskyttet farvann. De tåler mindre enn 7,7 sekundmeter i vindstyrke og til og med 0,3 meter i bølgehøyde.
Såvidt N247 kjenner til er de aller fleste vannscootere til privatbruk CE merket klasse C. 
Det betyr i realiteten at regelverket sender vannscooterne ut i et område hvor de egentlig ikke hører hjemme. 
Vernesonekartet som viser at alle som skal på sjøen med vannscooter i Søgne må ut på åpent hav. Scooterne må enten slepes eller fraktes ut uten egen fremdrift..
Sist oppdatert 01.06.2015 klokken 23.58 av Nicolai Prebensen
Totalforbud mot vannscooterkjøring i søgneskjærgården. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS