
Nkom: - Stopper over en million svindelsamtaler i måneden
Svindel og misbruk av telefonnummer er et økende problem i Europa, men nye tiltak gir resultater.
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater, melder myndigheten i en pressemelding mandag ettermiddag.
- Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.
Plikt
Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede samtaler.
- Svindlerne ser etter nye muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier Vallesverd.
Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer.
Pressemelding fra Nkom

Johannes Myhre Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom. (Foto: Nkom)