Skal ha gått på to ganger

Publisert

"Hagland Chief" gikk først på grunn med baugen inne på Høllefjorden, så fikk lasteskipet "black out" og ble liggende å drive. Da skal også området rundt ror og propell ha kommet borti en grunne. Ankeret ble så kastet i påvente av slepebåt fra Kristiansand. Denne kom til unnsetning og fikk "Hagland Chief" trygt inn til "Hübertbrygga" på Høllen Vest mandag morgen.


KBR Søgne fikk i ettermiddag lagt lenser rundt lasteskipet og like etter gikk dykkere fra "Agder Dykk" i vannet for å sjekke mulige undervannsskader. Skadeomfanget er foreløpig ukjent.


Fvn.no skriver i ettermiddag at årsaken til grunnstøtingen er en kombinasjon av dårlig vær og menneskelig svikt. 


Losoldermann Geir Eikeland i Skagerrak sjøtrafikkavdeling sier til avisen at mannskapet og los ombord ikke oppdaget fyrlykta i Ny-Hellesund på grunn av dårlig sikt og gikk vesterover til Varholmlykta uten å oppdage at de hadde feilmanøvrert. - Det var en kombinasjon av menneskelig feil og dårlige værforhold med sjø, vind og dårlig sikt som førte til grunnstøtingen. Været påvirket evnen til å navigere skipet, sier losoldermannen til fvn.no. 


Han sier videre at menneskelige feil kan skje, men at det til syvende og sist er kapteinen som har ansvaret ombord på båten. Noen reaksjoner overfor losen har han ikke tenkt på. Både los og kaptein stod på broen da "Hagland Chief" gikk på grunn, skriver nettavisen.


KBR Søgne legger ut oljelenser rundt havaristen som ligger til kai på Høllen Vest. (Foto: Jarle Danielsen, KBR Søgne.)
MOB båten til Hagland Chief prøvde å hjelpe til med å legge ut oljelenser mandag ettermiddag, noe som strandet på grunn av motorsvikt. (Foto: Jarle Danielsen, KBR Søgne.)
Powered by Labrador CMS