Tilsvar til Terje Pettersen om piggdekkgebyr

Publisert
Innsendt
Jeg ser at det er behov for noen avklaringer omkring piggdekkgebyret som er foreslått i Kristiansand, både overfor Terje Pettersen og overfor dem som leser hans innlegg av 18. april. 
Først og fremst er det nødvendig å avkrefte den litt tabloide påstanden om at MDG «vil gi innbyggerne enda flere avgifter». Poenget er tvert imot å få færrest mulig til å betale dette gebyret ved at de får incentiver til å velge å gå over til piggfrie vinterdekk.
Kommunen er forurensningsmyndighet etter forurensningsforskriften om lokal luftkvalitet, og skal sørge for at luftkvaliteten er god nok målt mot satte minimumskrav. Dersom grenseverdiene overskrides skal det igangsettes tiltak. Forskningen er tydelig på sammenhengen mellom svevestøv og helseplager hos mennesker i alle aldre, men spesielt dem med astma, kols og luftveisplager rammes av dette. 
Leserinnlegget fortsetter under annonsen.
Piggdekkbruk er hovedkilden til luftforurensningen i norske byer. Piggdekkgebyret foreslås altså innført som ett av mange nødvendige grep for å gi oss bedre luftveishelse, og vil statistisk sett spare menneskeliv. I tillegg gir det færre ulemper fra veistøy og lavere veislitasje på kommunale veier. Så vet vi av erfaring at noen kommer til å fortsette og kjøre med piggdekk selv om gebyret blir innført, enten av nødvendighet eller fordi man velger dette selv, og det vil da selvsagt utgjøre et handlingsrom på et trangt kommunebudsjett.
Terje Pettersen trekker også fram et eksempel på ei saftig gulrot fra Trondheim kommune, som tilbyr 300 kroner per piggdekk i pant. Det er en fin ordning som er muliggjort og finansiert av nettopp piggdekkgebyret, som politikerne i Trondheim måtte gjeninnføre etter at piggdekkbruken gikk til værs kort tid etter at piggdekkgebyret ble avviklet i 2010. Andre tiltak som gjerne blir trukket fram i denne debatten er vasking av gatene på vinterstid, noe som også skjer i Trondheim, men etter prinsippet om at forurenser betaler, altså finansiert av dem som kjører med piggdekk.
Som alle særavgifter vil også piggdekkgebyret treffe ulikt, og selv om de fleste står ganske fritt til å velge piggfritt neste gang de kjøper nye dekk, så finnes det eksempler på folk som ikke har det valget. Jeg har sympati med dem som rammes urimelig av et slikt gebyr, og ser gjerne at høringsrunden kommer med forslag til løsninger på dette.
Likevel må vi ikke falle for fristelsen, slik mange har gjort, til å la det beste bli det godes fiende ved å skape inntrykk av at piggdekkgebyret er urimelig for de fleste, når sannheten er det motsatte. Jeg har forståelse for at enkelte opplever piggdekkgebyret som en sur utgift. Men selv om tran ikke er kjent for sin friske smak så er det desto bedre for helsa, og for MDG så er luftveishelsa til innbyggerne i nye Kristiansand kommune en viktig prioritering.
Yngvar Monstad,
styreleder i Kristiansand MDG
Powered by Labrador CMS