Volkswagen mest kjøpte bilmerke for tiende året på rad

Publisert

Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke hvert år siden 2010. Samlet sett ble 2019 et svært godt år for Volkswagen i Norge med 18 949 registrerte biler av et totalmarked på 142 381 personbiler.
- Takket være en fantastisk laginnsats fra en svært dyktig forhandlerorganisasjon ble 2019 nok et suksessår for oss i Volkswagen. 2020 vil bli et viktig år for oss hvor vi skal lansere flere attraktive modeller, ikke minst ID.3 1ST, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding fredag.
- Det er både forventet og gledelig at elbilandelen i Norge vokser så raskt som den gjør. Vi hadde en formidabel etterspørsel etter både e-up! og e-Golf i 2019, med solide ordrebøker inn i 2020.
Størst på nyttekjøretøy for femtende året på rad
I meldingen fra Volkswagen skriver selskapet at Volkswagen også i 2019 var desidert det største merket i segmentet for varebiler under 3,5 tonn. 10 603 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på 28,1 prosent, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.
I en pressemelding fra Norsk elbilforening står det at personbilsalget går ned og at elbiler øker sin popularitet.
30 prosent
- Elbilsalget økte til 60.316 i 2019 mot 46.092 i 2018. Det er en oppgang på over 30 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), skriver foreningen i pressemeldingen.
- Det er veldig bra at elbilsalget stiger kraftig, men vi er skuffet over at markedsandelen for elbiler ikke nådde 50 prosent, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hun peker på tre forklaringer til det:
I 2019 konkurrerte ikke elbilene godt nok i de større bilsegmentene og heller ikke innen næring. Fortsatt valgte tre av fire som kjøper SUV et fossilt kjøretøy.
Bompengedebatten bidro til å skape usikkerhet forutsigbarheten om elbilfordelene.
Regjeringen leverer ikke på lading. De mangler en helhetlig plan for utbygging av hurtigladere i hele Norge og den lovede støtteordningen for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier lar vente på seg.
- I 2020 bør elbilsalget passere 60 prosent med god margin. Skal vi nå 2025-målet om å bare selge nullutslippsbiler må vi gjennomsnittlig ha en sterkere vekst år for år enn vi så i 2019. Dessuten må vi få fart på salget av elvarebiler, sier Bu.
Volkswagen e-Golf ble en svært populær bilmodell i 2019. (Foto: Volkswagen)
Powered by Labrador CMS