
Volkswagen mest kjøpte bilmerke for tiende året på rad
Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke hvert år siden 2010. Samlet sett ble 2019 et svært godt år for Volkswagen i Norge med 18 949 registrerte biler av et totalmarked på 142 381 personbiler.
- Takket være en fantastisk laginnsats fra en svært dyktig forhandlerorganisasjon ble 2019 nok et suksessår for oss i Volkswagen. 2020 vil bli et viktig år for oss hvor vi skal lansere flere attraktive modeller, ikke minst ID.3 1ST, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding fredag.
- Det er både forventet og gledelig at elbilandelen i Norge vokser så raskt som den gjør. Vi hadde en formidabel etterspørsel etter både e-up! og e-Golf i 2019, med solide ordrebøker inn i 2020.
Størst på nyttekjøretøy for femtende året på rad
I meldingen fra Volkswagen skriver selskapet at Volkswagen også i 2019 var desidert det største merket i segmentet for varebiler under 3,5 tonn. 10 603 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på 28,1 prosent, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.
I en pressemelding fra Norsk elbilforening står det at personbilsalget går ned og at elbiler øker sin popularitet.
30 prosent
- Elbilsalget økte til 60.316 i 2019 mot 46.092 i 2018. Det er en oppgang på over 30 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), skriver foreningen i pressemeldingen.
- Det er veldig bra at elbilsalget stiger kraftig, men vi er skuffet over at markedsandelen for elbiler ikke nådde 50 prosent, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hun peker på tre forklaringer til det:
I 2019 konkurrerte ikke elbilene godt nok i de større bilsegmentene og heller ikke innen næring. Fortsatt valgte tre av fire som kjøper SUV et fossilt kjøretøy.
Bompengedebatten bidro til å skape usikkerhet forutsigbarheten om elbilfordelene.
Regjeringen leverer ikke på lading. De mangler en helhetlig plan for utbygging av hurtigladere i hele Norge og den lovede støtteordningen for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier lar vente på seg.
- I 2020 bør elbilsalget passere 60 prosent med god margin. Skal vi nå 2025-målet om å bare selge nullutslippsbiler må vi gjennomsnittlig ha en sterkere vekst år for år enn vi så i 2019. Dessuten må vi få fart på salget av elvarebiler, sier Bu.

Volkswagen e-Golf ble en svært populær bilmodell i 2019. (Foto: Volkswagen)