
- Har blitt kalt kvalm og motbydelig
Jeg har hele tiden vært tydelig på at det er uaktuelt for meg å stemme for at Søgne fortsetter alene som en selvstendig kommune. Jeg gikk til valg på kommunesammenslåing. Jeg har hele tiden vært tydelig. Når jeg etter folkeavstemningen har sagt og skrevet at jeg kommer til å stå for det jeg hele tiden har sagt, har jeg blitt kalt kvalm, motbydelig, at jeg begår politisk selvmord, og ikke tenker på innbyggerne. Dette tåler jeg å høre. Her vil jeg kort forsøke å forklare 20 grunner for hvorfor jeg mener det etter min mening er utfordrende med å stå alene Og hvorfor jeg mener Søgne bør slå seg sammen med Kristiansand:
- Antallet eldre dobles de neste årene. 7 av 10 som utdannes må velge et helserelatert fag dersom kvaliteten vi har i dag skal opprettholdes. Det er urealistisk. Det trengs en omstilling innenfor eldreomsorg. Denne omstillingen klarer ikke Søgne alene.
- Samhandlingsreformen er innført fra 2012. Mennesker blir eldre og sykere, og sykdommene mer kompliserte. Kommunene skal ta imot pasienter fra sykehuset tidligere, ofte rett etter operasjon og behandling. Det koster kommunene mye dersom de ikke er istand til å ta imot innbyggerne. Søgne har i dag to plasser til pasientene. Det trengs større enheter, flere ansatte og mer kompetanse på området
- Kommunene får i årene fremover flere oppgaver i rusomsorgen. Nå settes forebygging opp mot behandling. Kommunene skal komme tidligere inn, og behandle flere. Ettervernet, tiden etter behandling er ikke godt nok i dag. Det kreves blant annet større fagmiljøer både på behandling, men ikke minst forebygging.
- I likhet med rusomsorgen, får kommunene også flere oppgaver innenfor psykisk helse. SINTEF er klare på at kommunenes økte oppgaver innenfor behandling går ut over forebygging. Det blir flere med psykiske utfordringer, det trengs større fagmiljøer, flere behandlere og ikke minst, flere til å forebygge.
- 7% av ungdomskoleelevene har vurdert å ta sitt eget liv. Det viser tall fra ung data undersøkelsen. Ensomhet er en av de største utfordringene i Søgneskolen i dag. Skolehelse er det viktigste område å ikke feile på i årene fremover. Igjen har SINTEF utarbeidet en rapport som peker på at kommunene ikke er istand til å møte denne utfordringen. Pengene som overføres kommunene går til behandling. Her trengs det å samle alle gode krefter.
- Barnevernet har de senere årene fått flere og mer krevende saker. Barnevernstjenesten i Søgne og Songdalen, som inntil 1 januar var en egen tjeneste er nå sammenslått med Kristiansand, Lillesand og Birkenes. Fylkesmannens tilsyn tilsa at tjenesten var for liten til å gi god nok oppfølging. Dersom vi står alene så mister vi innflytelse ovenfor barnevern ettersom denne er lagt til Kristiansand. Vi er for små til å bygge opp en ny og egen enhet.
- Kristiansand har stiftelsen Cultiva, de forvalter en kapital på 1,75 milliarder der avkastningen skal gå til barn og unge, talentutvikling og kompetanseutvikling. Søgnes innbyggere fortjener å ta del i Cultivas avkastning.
- Økonomi: Søgne mister nesten 3 millioner i 2017 om vi ikke velger å slå oss sammen med en annen kommune. Dersom Kristiansand trekker seg mer ut av knutepunktsamarbeidet, må kommunen ansette flere som jobber med overordnede planer, strategier og utvikling for å ivareta tilsynskrav, statlige føringer, krav til kvalitet og rapportering. Bare innenfor samhandlingsreformen, helse, ansattes rettigheter og skoleutvikling bærer Kristiansand en stor arbeidsmengde ovenfor Søgne i dag. Tilsammen er det ca 120 fagsamarbeid i regionen. Dersom Kristiansand trekker seg ut, må det ansettes 6-8 nye administrative stillinger. Dette er minst 5 millioner. I tillegg til de 2,7 millionene vi mister må det omprioriteres tilsammen 7-8 millioner. I tillegg vil en ny kommune få tilført over 100 millioner.
- Frem til 2019 skal Søgne utarbeide eller revidere 48 planer. Nye føringer fra staten må tilpasses. Pleie og omsorgsplanen er fra 2010/2011 og må tilpasses dagens behov. Ny kommuneplan skal igangsettes i år. Hvorfor må hver kommune utarbeide sine egne planer? Her er det stort behov og potensial til å flytte penger fra planlegging til tjenester.
- Regionen har mistet mange arbeidsplasser det siste året. Fremtiden tilsier at regioner ikke kan basere seg på olje og gassvirksomhet. Det trengs omstillinger og flere arbeidsplasser. Her må regionen stå samlet.
- Landsdelen har tatt imot, og skal ta imot nye landsmenn de neste årene. Disse skal integreres og komme seg raskest mulig i jobb. Klarer kommunene denne oppgaven godt nok i dag? Jeg mener nei.
- Kristiansand har de siste årene hatt en stor utvikling mot øst. Kristiansand er motoren for utvikling i regionen. Hvorfor skal ikke det kunne skje en tilsvarende utvikling mot vest?
- Gjeld: kommunens overføringer regnes blant annet forhold til innbyggere. Kommunenes gjeld må derfor måles i antall innbyggere. Søgne skal de neste årene investere i ny skole, sykehjemsplasser, omsorgsboliger, barnehager, dagsenter for funksjonshemmede og kommunale boliger. Søgnes gjeld blir om få år like mye pr innbygger som i Kristiansand.
- Innbyggerundersøkelsen sier tydelig at gode kommunale tjenester er viktigere enn nærhet til politikere og nærdemokrati. For meg er derfor valget enkelt. I tillegg legges det opp til nærdemokrati i alle kommuner, uansett størrelse. Også Oslo har nærdemokrati.
- De fleste kommunale tjenester skjer på nett. Om få år krever alle gode nettjenester. Alle vil kreve bedre IT tjenester. I dag jobber tre stykker fast med IT i kommunen, ofte reparasjon fremfor utvikling.
- Kristiansand er medeiere i Agder kollektivtrafikk. Søgne får mer innflytelse ovenfor busstilbudet.
- Alle ansatte følger med inn i en ny kommune, men det blir en effektivisering med naturlige avganger uten at det blir ansatt nye. Dette gjelder administrative stillinger, og effektiviseringsppotensialet er større og dermed enklere å overføre penger fra administrasjon til bedre tjenester.
- Lokalpolitikere har i dag ansvaret for det overordnede. Planer, økonomi og utvikling. Jeg får ofte høre at det er for mye kameraderi i Søgne. I en større kommune kan vedtakene bli mer rettferdihe.
- Med ny E-39 som planlegges igangsatt i 2018, vil det ta 7-8 minutt fra Tangvall til Kvadraturen.
- Eiendomsskatt: Søgne har i dag 2 promille, Kristiansand har i dag ca 6. Kristiansand har omtaksert nylig og delt inn i soner som avgjør skattenivået. De betaler under 40 prosent av markedsverdi, Søgne betaler 80 prosent av markedsverdi. Søgne takserte når markedet var på det høyeste. I en ny kommune vil takstgrunnlaget i Søgne reduseres fra 80 til 40 prosent. Kristiansand har samtidig lavere kommunale avgifter og gebyrer. Det blir liten forskjell totaltsett.
- I følge smartepenger.no i en artikkel fra april 2015 betaler man totalsetttsett Kr 14750 Kr PR år i kommunale avgifter inkludert eiendomsskatt i Kristiansand og 15.295 i Søgne.
Les mer her: Smartepenger
Christian Eikeland
Kommunestyrerepresentant Søgne