- Helt i grenseland
I realiteten har politikerne nå to alternativer for ny E39 gjennom Søgne ettersom Statens vegvesen har varslet insigelser mot de 9 andre alternativene. Velger Søgne kommune å slutte seg til vegvesenets forslag vil videre arbeid med regulering og planlegging uhindret fortsette.
Hva skjer dersom Sønge kommune velger alternativ 12200 med en lang tunnel fra Tofteland til syd for Repstadvannet?
- Statens vegvesen har valgt å ikke varsle innsigelse mot dette alternativet, selv om det etter vår vurdering ligger helt i grenseland for denne avgjørelsen. Dette vil i praksis bety at dersom Søgne går inn for dette alternativet vil SVV forholde seg til dette uten at avgjørelsen vil medføre forsinkelser i Statens vegvesens (SVV) videre fremdrift med den nye vegen, sier planleggingsleder Jon Terje Ekeland til N247.
460 millioner
SVV kan ikke svare på om den ekstra kostnaden på ca 460 millioner vil medføre forsinkelser med begrunnelse i finansieringen av prosjektet. Den ekstra kostnaden må uansett dekkes dersom dette alternativet velges og ettersom prosjektet delvis finansierer med bompenger kan det ikke utelukkes at den ekstra kostnaden må taes igjen fra bilistene.
SVV kan ikke svare på om den ekstra kostnaden på ca 460 millioner vil medføre forsinkelser med begrunnelse i finansieringen av prosjektet. Den ekstra kostnaden må uansett dekkes dersom dette alternativet velges og ettersom prosjektet delvis finansierer med bompenger kan det ikke utelukkes at den ekstra kostnaden må taes igjen fra bilistene.
Fordelene med alternativ 12200 (en lang tunell med vestlig endepunkt vest for Repstadveien) fremfor alternativ 12000 med to kortere tuneller er at man unngår kryssing av Hellerdalen og Repstadveien med åpne brokonstruksjoner. Det blir da en avveining for politikerne om dette kan forsvare en ekstra kostnad på rundt en halv milliard kroner.
Ikke så store ulemper
- Vi ser at det fra politikernes ståsted kan være ønskelig med den lange tunellen, men Statens vegvesen har ikke vurdert at ulempene med de to kortere tunellene er så store at man kan forsvare en ekstra kostnad i den størrelse det her er snakk om, sier Ekeland.
Politikere
N247 har onsdag snakket med gruppelederne for de fire største partiene og alle uttrykker tilfredshet med at prosessen nå er kommet godt i gang.
N247 har onsdag snakket med gruppelederne for de fire største partiene og alle uttrykker tilfredshet med at prosessen nå er kommet godt i gang.
Arbeiderpartiets gruppeleder, Astrid Margrethe Hilde sier til N247 at AP's syn på ny E39 er en enda mer nordlig trasé en det forslaget som vegvesenet nå har lagt frem.
- Spesielt dårlig liker vi at Lunde- og Tinntjønn skole får en bro med tilhørende støy og forurensning mellom seg. Vi skal nå gå nøye gjennom forslaget fra Statens vegvesen og vil komme tilbake med et endelig syn i saken på et litt senere tidspunkt, sier hun.
Flere politiske reaksjoner Nett-TV vinduet.
Sist oppdatert 08.01.2015 klokken 00.09 av Nicolai Prebensen

- Vi ser at det fra politikernes ståsted kan være ønskelig med den lange tunellen, sier planleggingsleder i SVV Jon Terje Ekeland til N247 (Foto: Arkiv: Jon Aamodt)

- Vi får i tillegg Norges fineste avkjøringsvei, sier Høyres fungerende gruppeleder Tom Løchen til N247. (Foto: Nicolai Prebensen)