
Menneskene og prosjektet: Nora bidrar til lys i tunnelen
Av Nils Bernt Rinde, Nye Veier
Søgne-jenta Nora Rønning stortrives som elektriker på Nye Veiers prosjekt med å bygge ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.
I den 580 meter lange, dobbeltløpet Lindelitunnelen mellom Lohnelier og Trysfjord, holder Otera Traftec på med å installere elektroanlegg. Tunnelen er en del av prosjektet der AF Gruppen er totalentreprenør.
Ute i tunnelløpet møter vi lærlingen Nora Rønning og hennes kollega. De holder på å kvalitetssikre alle koblingene i armaturene som er montert i tunnelhenget. Hver lysarmatur skal kobles og merkes, og sjekklister skal fylles ut for å sikre at alt er forskriftsmessig utført.
Sikrer myk lysovergang for trafikantene
Mens man i tradisjonelle rom slår på lyset, og så har det samme lysstyrke overalt, så er lys i tunnelen annerledes.
- Det er kraftigere lys i starten av tunnelløpet, før det avtar innover i tunnelen. Dette for å gi en myk lysovergang for trafikantene, forklarer elektriker Nora.
Nora tok fagbrevet sitt i februar 2020, og fire måneder senere startet hun i jobb hos Otera Traftec. Hun har visst siden hun gikk i 9. klasse at det var elektriker hun skulle bli. Da hadde hun et naturfagsprosjekt hun jobbet knallhardt med. Det var dette som virkelig fikk øynene hennes opp for elektrofaget. Etter det var det bare å jobbe på for å realisere drømmen.
- Arbeid med industriell elektronikk og i turnus trives jeg med. Da får man kommet skikkelig inn i rytmen, sier jenta med stå-på-vilje. som legger til at selv om det er gøy på jobb, så er det greit med en turnusfriperiode også.
30 meter kabel per meter vei
I hvert av de to løpene pågår det arbeid med elektriske installasjoner som skal sikre trygg ferdsel gjennom tunnelen. I alt blir det trukket omtrent 30 meter kabel per meter vei, og det er installert rundt 400 lysarmaturer i tunnelen.
Dypt inni i tunnelen ligger det tekniske bygget, der alt av elektro og styringssystemer kontrolleres fra. Her finner man blant annet hovedtavler, transformator og nødtavler. Anzor Sulipov fra Lyngdal og Tiberiu Precupas fra Danmark jobber her med å trekke kabler til belysning. Anzor og Tiberiu jobber for HM Group som er en underentreprenør til Otera Traftec på prosjektet. Mens Tiberiu har jobbet for HM Group i over fem år, begynte Anzor i selskapet for fire måneder siden, midt under koronapandemien.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er mye å holde kontroll på og strenge krav til dokumentasjon. En tunnel er veldig mye mer enn bare et hull i fjellet, betong og asfalt. Nora Rønning går gjennom sjekklista. (Foto: AF Gruppen).
Prosjektleder Øyvind Johansen fra Otera Traftec AS forteller at det er både spennende og utfordrende å være med på prosjekter som tar i bruk ny teknologi.
- Hele veitraseen inkludert alle elektroinstallasjoner modelleres i 3D før vi starter med installasjonene våre. Å jobbe med prosjekter i nærområdet gjør det lettere for våre ansatte å kombinere familie og arbeid, sier prosjektleder Øyvind Johansen.
FAKTA:
- Kristiansand vest - Mandal øst
- Norges største totalentreprise innen veibygging ved anleggsstart i oktober 2018
- Totalentreprenør: AF Gruppen, som har med seg en rekke underleverandører, eksempelvis Kruse Smith, Velde og Otera Traftec
- Kontraktens verdi: 4,7 milliarder kroner
- Prosjektsjef fra byggherre Nye Veier er Harald J. Solvik, bosatt i Søgne, Kristiansand

Nora Rønning fra Søgne er ansatt i Otera Traftec. Hun stortrives som elektriker og med arbeider i prosjektet til Nye Veier, som realiserer ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst. (Foto: AF Gruppen)

Prosjektleder Øyvind Johansen fra Otera Traftec AS (t.v.) forteller at det er både spennende og utfordrende å være med på prosjekter som Nye Veiers E39 Kristiansand vest - Mandal øst, som tar i bruk ny teknologi. Her sammen med Gunnar Bøhn, byggeleder i AF. (Foto: AF Gruppen)