En vandring i veihistorie

Holmen med det gamle ferjeleiet nede til høyre.

Holmen –Trysfjordens vakre blomst

«Sprekere sammen med Jostein og Arnfinn»

Publisert Sist oppdatert

Inne mellom fjord og fjell, som Sørlandets første glimt av Vestlandet – der ligger det lille samfunnet Holmen.

«Alle» har jo kjørt forbi og nytt utsikten, enten fra nord eller som nå, fra Trysfjordbrua. Men har du vært der nede? Trolig ikke, men nå har vi et forslag til en festlig tur som 99,999999999% av dere i det sentrale Søgne ikke har gått:

Hvor vandreturen begynner

Du vet om Lindelitjønna? Dette er noen få hundre meter vest for rundkjøringen der du kan ta inn på Nye E 39 – «Søgne Vest». Du følger altså gamle E 39 mot Try. Etter noen få hundre meter får du Lindelitjønna i nord. Der er en rasteplass (nå stengt) mellom tjønna og det som nå er Fv 439, altså gamle E 39. Kjør 50 meter til og parkér på venstre side der det er en stor platting av grus. Da ser du en bomvei ned til venstre. Følg den! Men først, legg merke til den store grana i skogkanten.

Store endringer

Gå ned den nye veitraséen som nå er bygd opp av grov grus. Dette er vel Nye Veiers erstatning for gamle «Vestlandske Hovedveg» som dessverre ble ødelagt under den omfattende konstruksjonen av ny E 39. Fortsett 5-600 meter helt til du står under den nye Trysfjordbrua.

Trysfjordbrua.

Turen videre fra under brua

Du går under Trysfjordbrua. Du verden for en konstruksjon. Imponerende! Der er du på en større platting av grus. Straks går en ny oppbygd sti opp til høyre. Følg denne inn i skogen. Legg merke til de store eiketrærne bak hytta.

Trappa mellom brua og Holmen.

 Gå opp trappene, følg stien. Der den deles, ta til høyre, og snart er du på gamle «Vestlandske» – nå asfaltert opp til tre hus/hytter. Følg så på ned til Holmen og videre langs jordene og bebyggelsen til det gamle ferjeleiet ytterst. Legg merke til stålwiren – dette var altså en trekkferje, trukket av en armsterk ferjemann med ei «treklubbe» som gled i wiren. Tilsvarende var i Sønninga lenger ute i fjorden, den gikk helt til «Skarpeidbrua» over til Røsstad kom i 1963.

Veien tilbake til bilen

Du går opp der du kom ned, men følger nå det som var «Vestlandske» opp den lange asfalterte bakken. Tenk hvordan T-fordene må ha strevd og sikkert kokt opp denne! Øverst følger du til høyre den grusete veien. Legg merke til de store edelgranene! Noen småtrær har pr. 15. oktober 2023 kantret over linja. Etter noen hundre meter kommer du opp til gamle E 39 og kan gå cirka 400 meter tilbake til bilen på yttersiden av rekkverket. Det går godt an, der er en «sti».

Om skribentene:

Arnfinn Håverstad har vært pensjonist siden 2017. Fra 1990 arbeidet han med turstinettet i tidligere Søgne kommune, et arbeid som startet med prosjektene Linnåsløypa og Kvernhusløypa. Senere kom Tinntjønnløypa, Eidsveten, Fåmyra, Linnrgrøvan, Kapelløya, Åros strandsti og flere andre prosjekt. Har for tiden en deltidsstiliing i Repstad Eiendom AS med grønnstruktur og tilrettelegging av turstinettet i Kjellandsmarka og er sammen med andre pensjonister stadig engasjert i oppgradering og vedlikehold av turstier i bydelen.

Jostein Andreassen, f. 1949 er pensjonert lærer, lokalhistoriker, forfatter med mer. Han har blant annet skrevet tre bøker om turløyper i Søgne. Den siste kom i november 2022: «25 anbefalte turløyper i Søgne». Den kan fås kjøpt på Intersport på Tangvall.

Sa du veihistorie?

Veihistorie kan egentlig være ganske spennende – og her i det indre Trysfjord-området er nettopp det stedet i Søgne der en får mest inntrykk av den. En del av rideveien mellom Mandal og Kristiansand kom for flere hundre år siden ned fra Eikestøl til nær munningen av Kleivsetvannet. Denne kan ses den dag i dag på høyre side om du kjører et lite stykke oppover veien mot Kleivset. Noe lenger mot Kleivset var det ei bru nær munningen, der Holmensbekken renner ut. Derfra gikk veien videre over Holmensheia og ned til Auster Try, derfra videre mot grensa mot Holum. Nå kan du gå tur samme vei, over ei ny bro, om du skal ut og se på utsikten fra den mektige Holmensheia!

Men så kom altså «Vestlandske» rundt 1770. Det var nettopp en del av den jeg nevnte som vi kunne ta ned til Holmen, en flott og sjarmerende gammel vei, like til Nye E 39 kom og forandret det meste. Den gamle begynte, det vil si, den var bevart omtrent fra der du nå har parkert bilen, kalt Skryda, og ned til Holmen. Via trekkferja på Holmen gikk ferden tvers over fjorden til Ospedalen og videre over heia vestover, gjennom Dyrdalen noe sør for det vi nå kaller «Knuden».

Denne veien er nå laget på nytt med en annen trasé og kommer ned der du nå kan kjøre opp på Nye E 39. Så spør om her er forandring! Synd, et stykke mellom Ospedalen og Dyrdalen, langs veien, på toppen av en bakke, var der en flat stein du kunne sitte og kvile deg litt på. Den hadde det talende og morsomme navnet «Hvermannsrau». Jeg har dessverre ikke fått sjekket om den fremdeles eksisterer eller er blitt slukt av forandringen!

Trekkferja

Fra Holmen, litt lenger nord for den nye brua, gikk tidligere ei trekkferje over til Ospedalen på motsatt side av Trysfjorden fra cirka 1770 av – altså en liten del av nevnte «Vestlandske». Men i 1923 ble veien igjen lagt om – egentlig i skrenten mot vest av Holmensheia – ned til Try – og ferja dermed nedlagt. Kort sagt: Vi fikk Trybakkan, berømte og beryktede, for de ble besværlige etter hvert, særlig for trailere om vinteren.

Trybakkan med Holmensheia oppe til høyre.

Ferja over fjorden, den gjenoppstod på en måte i 1985 da «Trekkferjefestivalen» ble dannet – mye gøy på festivaldagene på Holmen da, og den holder på ennå og arrangeres hver sommer: En utmerket anledning til å besøke både denne og vakre Holmen! Mange søgninger har vel aldri vært i Ospedalen, benytt sjansen.

Se separat artikkel om historien til Holmen og området rundt her . 

Flere turforslag fra Jostein og Arnfinn finner du her: 

Powered by Labrador CMS