La 130 milliarder i potten

Publisert

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen la sammen med regjeringen, Venstre og KrF frem planene for det nye veiselskapet som skal bygge vei i Norge under en pressekonferanse i Oslo tirsdag formiddag.


Se det nye veiselskapets prioriteringsplan her (pdf)

Regjeringspartiene, med støtte av Venstre og KrF legger 130 milliarder i potten for et nytt veiselskap som skal bygge raskere og mer effektiv vei. I den potten ligger strekningen Kristiansand - Ålgård. Faktisk så stikker Sørlandet av med hele to tredjedeler av kaken i oppstartporteføljen.

- Mer vei, raskere
- Det nye veiselskapet skal prioritere flere veistrekninger og i den pakken ligger nye E18/39 fra Varoddbora i Kristiansand til Ålgård i Rogaland. Dette er svært viktig for hele Sørlandsregionen og vil knytte sammen næringer i sør og Stavanger-regionen. Ny E18/39 er gitt førsteprioritet i veiselskapet og den nye Europaveien blir finansiert med statlige midler og bompenger, sa Åse Michaelsen (Frp) under pressekonferansen i Kristiansand tirsdag formiddag.

- Veiselskapet skal bygge mer vei, raskere, sa hun.

Under pressekonferansen kom det også frem at hele denne første pakka skal være komplett ferdig i løpet av 20 år.

Oppstart 2018
På direkte spørsmål om når bygging av ny E39 kan igangsettes svarte Åse Michaelsen at det hele tiden har vært sagt 2018, noe hun mente var svært reelt nå.

- Helt fabelaktig
Da N247 tok kontakt med ordfører Åse Severinsen i Søgne hadde hun ikke hørt nyheten. 

- Jeg har sittet i møter og har ikke fått med meg dette. Men når du forteller meg at det er lagt 130 milliarder i veiselskapet er det bare helt fabelaktig, sier hun.

- Dette er virkelig gøy. Jeg skjønte at noe var på gang da jeg leste nettavisene i går kveld, men det er vanskelig å tro på noe før det er en realitet, sier hun videre.

- Nå må vi få vedtatt vår egen parsell så fort som mulig, og jeg mener bestemt at det får vi til før sommerferien. Nå venter vi bare på Statens vegvesen, avslutter en tydelig fornøyd ordfører.

- Må ikke lage krøll
- Dette er en god nyhet. Nå er det viktig at det ikke lages krøll i valg av traseer, sier Bjørn Erland i Næringsforeningen i kristiansandregionen.

- Jeg håper politikerne velger de parsellene som Statens vegvesen ikke har innsigelser imot slik at vi slipper unna omkamper med vegvesenet. I Søgne ser det jo ut som om det meste er på plass. Jeg vet at vegvesenet jobber intenst med politikerne i Songdalen slik at det også der blir en hurtig avgjørelse på hvilken trasse den kommunen velger, sier han.

Finansieringen
Christian Eikeland (Frp) sier i en kommentar til N247 at avkastning av infrastrukturfondet som nå er på 70 milliarder kroner skal bygges opp til 100 milliarder kroner i 2016, øremerkede midler fra årsavgiften og statlige midler fra statsbudsjettet vil gi 8-10 milliarder statlige kroner pr år. I tillegg kommer dagens vedtatte bomordninger på toppen. 

- Det nye veiselskapet skal også kunne ta opp statlig lån. Dette er en gledens dag og en stor seier for Søgne. Målet er å vedta kommunedelplanen før sommeren og da kan vi komme tidlig inn i prosessen i det nye selskapet, sa  leder av tjenesteutvalget i Søgne kommune Christian Eikeland (FrP) til N247 etter tirsdagens pressekonferanse i Kristiansand.
Sist oppdatert 14.04.2015 klokken 15.50 av Nicolai Prebensen
Strekningen E39 fra Kristiansand til Ålgård er i oppstartsporteføljen til det nye veiselskapet. (Foto: Arkiv: Nicolai Prebensen)
Jørgen Kristiansen (KrF), Harald Furre (H), Åse Michaelsen (FrP) og Dag Vige (V) fra pressekonferansen i Kristiansand tirsdag. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS