- Det er en risikosport

Publisert

Han har et tyve-talls separatutstillinger, et sted rundt 60 gruppe- og kollektivutstillinger og han driver det han selv kaller en risikosport.


Han ser hva han setter inn i ovnen som kan holder 1260 grader, men han vet ikke hva han får ut. Det vil si at hvis brenningen ikke går bra er arbeidet er ødelagt. Slik er det bare.

«Amygdala»
Søndag åpner Eirik Gjedrem utstillingen «Amygdala» på fjøset på Søgne gamle prestegård, og han er ikke ferdig. Hvor mange verk som til slutt vises, vet han ikke før tidligst lørdag ettermiddag.
- Jeg skal brenne i natt, sa han til N247 fredag ettermiddag. Sånn er det bare. Det kan komme fantastiske former ut av ovnen, og det kan komme verk som er totalødelagte, og ber journalisten kjenne på et av verkene som er kommet helskinnet inn i utstillingslokalet. Det er fremdeles varmt.
- Det blir alltid hektisk før en utstilling, sier han stille og rolig.
Han tror det blir rundt 25 verk i utstillingen som skal stå frem til 6. mars.
Hva er så Amygdala?
Intuitivt
- Amygdala som tema sammenfaller i stor grad med mine kunstneriske hensikter. Min tilnærming til begrepet knytter seg særlig til det følelsesmessige aspektet. I tillegg kommer det underbevisste og det intuitive, temaer som opptar meg spesielt. Jeg utnytter det ubevisste konkret ved at flere av arbeidene modelleres fram intuitivt, enten opp-ned eller sidelengs, fra sentrum og utover. Først når de er ferdig modellert og tørket halvveis kan de stilles riktig vei, og erfares. Uttrykk og forløp som oppstår underveis, integreres og tydeliggjøres. Utgangspunktet for nye arbeider kan ofte være detaljer fra tidligere verk. Mange forbinder arbeidene med koraller og sjøskapninger, noe som harmonerer godt med at vann assosieres med det underbevisste, sier han selv i innbydelsen til utstillingen.
«Amygdala» er den tredje utstillingen Gjedrem holder i hjembygda. Han kom til Søgne i 1992, og han kom ikke alene. Han og Ann Beate Tempelhaug har helt siden 1994 hatt verksted 40 meter unna fjøset på den gamle prestegården. Han har de senere årene også jobbet på verkstedet på Myren gård hvor han jobber med de store verkene.
- Det blir litt trangt i grisehuset av og til, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Tunge løft på Søgne gamle prestegård fredag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen).
Eirik Gjedrem er utdannet ved Statens Høyskole for Kunsthåndverk og Design, som det hette den gang, og på tross av mange timer ved dreiebenken har han vært tro mot formene og materialene som vises på prestegården søndag, og en måned fremover.
- Fornærmer jeg kunstneren hvis jeg spør om verkene er inspirert av det maritime.
- Jeg er glad for at du ser det, sier han.
- Går du langs strendene for å få inspirasjon.
- Nei, dette er noe som kommer innenfra, virvler og bølger som tema, sier han og fortsetter:
Kreativitet
- Kan jeg få lov til å sparke litt vil jeg gjerne si noe om utdanning, slik den nå er. Alle skal bli ingeniører og tenke lpgikk, hvor blir det av kreativiteten i skolen? Den er kanskje noe av det viktigste ved det menneskelige, den er nesten helt borte og hvor går vi da, spør jeg.
- Mange av mine verk er ren matematikk, men jeg tenker ikke på dette som «matte» . Dette er kreativitet, blandet med matematikk og der tror jeg den oppvoksende generasjon vil slite. Jeg mener dette er en alvorlig og farlig tendens, sier han.
-Hva er du mest spent på til åpningen søndag?
- Benedikte Ribe. Hun skal ha minikonsert under åpningen, og hun er impulsiv, avslutter kunstneren.
Installasjon: Gjedrem har kledd en bæresøyle i fjøset på prestegården med kuler av porselen. Kulene ble opprinnelig laget til utstillingen "Transform" på Sørlandets kunstmuseum med tittelen "Sfære"og dekket en vegg på ca 16 kvm. (Se: http://www.eirikgjedrem.no/utstilling.htm (Foto: Nicolai Prebensen)
- Denne veggen er ferdig, jeg skal ikke henge her, sier kunstneren. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS