Sikringsarbeidet avsluttes torsdag.

Publisert

- Hele prosjektet med å sikre den rasfarlige strekningen, inkludert prosjektering, anleggsarbeid og trafikkdirigering koster rundt 20 millioner kroner, sier prosjektansvarlig Rolf Ove Lunden i Statens vegvesen til

fvn.no

fredag.


Isnett
Arbeidet som har pågått siden juli er stort. Lunden forteller til Fædrelandsvennen at det er boltet fast til sammen 7000 kvadratmeter isnett.
- Det er like mye som en internasjonal fotballbane, og det er i tillegg satt opp 300 meter med fanggjerder. Disse står 45 grader ut fra fjellveggen og skal hindre at steinblokker opp til 10 tonn faller ned i veibanen, opplyser han til avisen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er kraftige dimensjoner på sikringsnettet som skal klare å fange opp steinblokker på opptil 10 tonn.

Sikret
Han sier videre at vegetasjon, jord og grus samt løse steinblokker er fjernet. Store steinblokker er sikret ved hjelp av staker som er boret opp til 12 meter inn i fjellet.
Arbeidene ble planlagt etter at en 55 år gammel mann i 2010 omkom etter at en stein raste ned gjennom takluka i bilen han kjørte og traff vedkommende. E39 Holmenbakken har også ved flere anledninger vært stengt på grunn av stein og isras på strekningen.
Fredag 2. oktober er det igjen fri ferdsel mellom Holmenfoss og Try.
Jord, grus og løse steiner er fjernet fra Holmenheia for å hindre nye ras på veistrekningen. (Foto: Nicolai Prebensen)
300 meters sikringsgjerde er satt opp i fjellet over E39 mellom Holmenfoss og Try. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS