Fire kilometer må til

Publisert

Den vedtatte økonomiplanen for 2014 - 2017 pålegger ingeniørvesenet å spare inn kr. 200 000,- på drift av kommunal veg. Onsdag 22. oktober skal saken opp til 3. gangs behandling i formannskapet i Søgne kommune og saksbehandler Paal Kristensen har i saksfremstillingen kommet frem til at 5 prosent av det kommunale veinettet må privatiseres for å oppfylle pålegget.


Kristensen skriver at det i Søgne er rundt 81 kilometer kommunal vei, fordelt på 120 strekninger/vegarmer.
Dersom innsparingskravet på kr. 200 000,- som kommunestyret vedtok i november 2013 skal nås, må ca fire km eller 5 prosent av det kommunale veinettet nedlegges/omklassifiseres til privat vei, skriver enhetslederen i saksfremstillingen.
Ressurser
For eventuelt å gjennomføre en slik omklassifisering må alle veier i kommunen gjennomgås og dette vil i følge Kristensen kreve ressurser av et slikt omfang at andre oppgaver må settes på vent en stund fremover.
- Så fattige er vi ikke
Jack Andersen (H) har en klar mening i denne saken.
- Vi lever i en bygd hvor mange lever grissgrendt. Jeg mener at så lenge det bor folk ved en kommunal veg skal de ha en trygghet om at veien blir brøytet og gruset om vinteren. Kommunen er ikke så fattig at vi ikke har råd til dette, sier Andersen.
- Jeg skal være den første til å legge ned veien hvis bosettingen forsvinner. Inntil da får vi vedlikeholde og holde veien farbar. Jeg er også i tvil om regnestykket kan forsvares de første årene, sier han.
- Et lite beløp
- Dette er en lei sak, og det er et lite beløp vi snakker om. Vi må kunne klare å finne de pengene et annet sted. I denne saken er det slik at vi må ta noe fra noen få, og det vil fort bli urettferdig, sier formannskapsmedlem Torfinn Kleivset (Krf) til N247 mandag ettermiddag.
- Mye skrik
- I denne saken føler jeg det er mye skrik og lite ull, sier Arild Berge (V).
- Beløpet på 200 000 kroner velter ikke kommunebudsjettet og uten å ha lest saksfremstillingen nøye håper jeg vi kan finne en annen løsning enn dette. Vi skal diskutere saken på gruppemøtet mandag, sier Berge.
Solveig Kjelland Larsen (Ap) har ikke lest saksfremstillingen men sier til N247 at hun aldri har likt saken.
- Her høres det ut som om vinninga går opp i spinninga og det gjør i alle fall ikke saken bedre enn det den var. Jeg liker dette mindre og mindre, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Beboere og politikere samlet seg i Telandskrysset 5. september i år for å samle seg til en felles kamp mot veiprivatiseringsforslaget.
Langtidsvirkning
- Nå er dette en sak som skal foregå over flere år. Vi snakker eventuelt om besparelser på kr. 200.000,- hvert år og slik jeg ser dette er saken like mye en prinsippsak som politikerne må forholde seg til. Vi snakker om forskjellsbehandling og likeverd, sier enhetsleder Paal Kristensen til N247.
- Vi må forholde oss til lovverket og skal denne prosessen gjennomføres vil det kreve mye arbeid. Vi skal selvsagt snakke med grunneierne, juridisk kompetanse må inn og alle skal selvsagt få rett til å uttale seg, sier enhetslederen.
- Jeg har fått flere telefoner fra bygdefolket og de aller fleste tror vi bare privatiserer veiene med et pennestrøk. Det er ikke slik det foregår, slår Kristensen fast.
Sist oppdatert 16.10.2014 klokken 16.25 av Nicolai Prebensen
Formannskapet i Søgne skal neste onsdag gjennom en 3. gangsbehandlig i veiprivatiseringssaken. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS